Byzantine and Western Music Relation
Ήχος Δεύτερος
Ο Δεύτερος ήχος ανήκει στο χρωματικό γένος.
Βιβλιογραφία
ΒΙΒΛΙΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
|
|
Νέο υλικό
νέο υλικό σύντομα. Για μουσική, φωτογραφία, και για άλλα πολλά
ΗΧΟΙ ΤΗΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ (MAQAM)
Σύμφωνα με τον Π.Γ. Κηλτζανίδη και τον Κωνσταντίνο Πρωτοψάλτη “Μακάμια είναι οι παρ΄ ημίν λεγόμενοι κύριοι ήχοι”. Οι παραγόμενοι ήχοι ονομάζονται Σιουπέδες, οι ημίτονοι Κύριοι Σιουπέδες (για τους Αραβοπέρσες είναι 13) και, τέλος, οι φθοριζόμενες χρόες καταχρηστικοί σιουπέδες (ξεπερνούν τους 90) Τα μακαμάτ (πληθυντικός της λέξης μακάμ) είναι δώδεκα στον αριθμό και ονομάζονται Κύρια Μακάμια. Είναι δε τα ακόλουθα: γεγκιάχ, ασιράν, αράκ, ραστ, ντουγκιάχ, σεγκιάχ, τζαρεγκιάχ, νεβά, χουσεϊνί, έβιτζ, γκερδανιέ, μουχαγιέρ.
|
|
ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΗΧΟΥΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
|
|
Σύμφωνα με τον Απόστολο Κώνστα |
|
Μακάμ | Ήχοι Εκκλησιαστικής Βυζαντινής Μουσικής |
Χουσεϊνί | Πρώτος |
Χουζάμ | Δεύτερος |
Τζαρεγκιάχ | Τρίτος |
Νεβά | Τέταρτος |
Ουσάκ | Πλάγιος του Πρώτου |
Ντουγκιάχ | Πλάγιος του Δευτέρου |
Αράκ | Βαρύς |
Ραστ | Πλάγιος του Τετάρτου |
Σύμφωνα με τον Παναγιώτη Χαλάτζογλου |
|
Μακάμ | Ήχοι Εκκλησιαστικής Βυζαντινής Μουσικής |
Ντουγκιάχ | Πρώτος |
Σεγκιάχ | Δεύτερος |
Τζαρεγκιάχ | Τρίτος |
Νεβά | Τέταρτος |
Γιεγκιάχ | Πλάγιος του Πρώτου |
Ασιράν | Πλάγιος του Δευτέρου |
Αράκ | Βαρύς |
Ραστ | Πλάγιος του Τετάρτου |
Σύμφωνα με τον Π. Κηλτζανίδη |
|
Μακάμ | Ήχοι Εκκλησιαστικής Βυζαντινής Μουσικής |
ντουγκιάχ, ζιργκιουλέ, ουζάλ, σεμπά, ζεμζεμέ, ουσάκ, μουχαγιέρ, ζουμπουλέ, αρεζμπάρ, κιοτζέκ, κιουρντί, μουχαγιέρ, μπουσελίκ |
Πρώτος |
χουζάμ, μαγιέ | Δεύτερος |
τζαρεγκιάχ, ατζέμ, ατζέμ κιουρντί, πεϊζάν κιουρτνί, ατζέμ ασιράν, μπουσελίκ | Τρίτος |
νεβά, νισαμπούρ, ισφαχάν, γεγκιάχ, αραμπάν | Τέταρτος |
χουσεϊνί, χησάρ, χορασάν, χουσεϊνί κιουρντί, χησάρ μπουσελίκ, νουχούφτ, χουσεϊνί ασιράν, μπουσελίκ ασιράν | Πλάγιος του Πρώτου |
χητζάζ, χουμαγιούν, σουρί, σεχνάζ, σεχνάζ μπουσελίκ | Πλάγιος του Δευτέρου |
αράκ, μουχαλίφ αράκ, ζιλκέζ, ραχατουλεβά | Βαρύς |
ραστ, ραχαβί, ναχαβέντ, μαχούρ, γκερδανιέ, νιγρίζ, πεντζουγκιάχ, ζαβίλ, μπουμπερκέ, μπουζρούκ, σαζκιάρ | Πλάγιος του Τετάρτου |
Παραλλαγή σε ήχο Πλάγιο του Δευτέρου
Μαθηματικά και Μουσική
Ένα από τα θέματα της μουσικής, που απασχόλησε τους πρώτους θεωρητικούς της, ήταν τα μουσικά διαστήματα. Ξεκινώντας από απλές, για τα σημερινά δεδομένα, προτάσεις, κάνοντας “υπολογισμούς” με τις τότε γνωστές μαθηματικές θεωρίες, οι άνθρωποι αυτοί μας παρέδωσαν έναν ανεκτίμητο θησαυρό γύρω από το θέμα “Μουσικό διάστημα”. Continue reading
Ελεύθεροι Πολιορκημένοι
ΣΧΕΔΙΑΣΜΑ Α´
I.
Τότες ἐταραχτήκανε τὰ σωθικά μου, καὶ ἔλεγα πὼς ἦρθε ὥρα νὰ ξεψυχήσω· κ᾿ εὑρέθηκα σὲ σκοτεινὸ τόπο καὶ βροντερό, ποὺ ἐσκιρτοῦσε σὰν κλωνὶ στάρι ῾ς τὸ μύλο ποὺ ἀλέθει ὀγλήγορα, ὡσὰν τὸ χόχλο ῾ς τὸ νερὸ ποὺ ἀναβράζει᾿ ἐτότες ἐκατάλαβα πὼς ἐκεῖνο ἤτανε τὸ Μεσολόγγι· ἀλλὰ δὲν ἔβλεπα μήτε τὸ κάστρο, μήτε τὸ στρατόπεδο, μήτε τὴ λίμνη, μήτε τὴ θάλασσα, μήτε τὴ γῆ ποὺ ἐπάτουνα, μήτε τὸν οὐρανό᾿ ἐκατασκέπαζε ὅλα τὰ πάντα μαυρίλα καὶ πίσσα, γιομάτη λάμψι, βροντή, καὶ ἀστροπελέκι· καὶ ὕψωσα τὰ χέρια μου καὶ τὰ μάτια μου νὰ κάνω δέηση, καὶ ἰδοὺ μές᾿ ῾ς τὴν καπνίλα μία μεγάλη γυναίκα μὲ φόρεμα μαῦρο σὰν τοῦ λαγοῦ τὸ αἷμα, ὅπου ἡ σπίθα ἔγγιζε κ᾿ ἐσβενότουνε· καὶ μὲ φωνή, ποὺ μοῦ ἐφαίνονταν πὼς νικάει τὴν ταραχὴ τοῦ πολέμου, ἄρχισε·